FABRIKANT VAN RECLAMEGADGETS | SNELLE LEVERTIJD | GRATIS ADVIES
Drukkerij

UV-printen - wat is het?
UV-druk is een techniek die gebaseerd is op het aanbrengen van speciale inkt op vrijwel elk vlak substraat. De inkt die op het substraat wordt aangebracht, droogt door het gebruik van UV-licht. Er zijn twee groepen apparatuur die voor deze drukmethode worden gebruikt. De ene is roll-to-roll apparatuur voor het snel bedrukken van conventionele substraten (billboardpapier, mesh banners). De tweede groep zijn multifunctionele machines met meerdere functies, geschikt voor het printen op substraten zoals glas, karton, aluminium, plexiglas, PVC, spiegel, folie, inclusief roll-to-roll materialen.
Zie: reclamepennen
UV-printen is vergelijkbaar met printen met inkjetprinters, maar verschilt in het gebruik van een ander type inkt en het gebruik van UV-licht voor het drogen. Deze methode is zeer geschikt voor grootformaat oppervlakken en wordt daarom vaak gekozen voor het bedrukken van reclameoppervlakken. Voor het afdrukken van reclame op stof isdtg-printing een veelgebruikte methode.
Dtg-printen is rechtstreeks op de stof printen en wordt meestal toegepast op het oppervlak van kleding zoals T-shirts. UV-printen is een veelgebruikte techniek, net zo populair als DTG-printen. UV-printen ziet er spectaculair uit op alle materialen waarop het kan worden toegepast en is bovendien erg duurzaam en gaat lang mee. De volledige UV-uithardingstechniek wordt al ongeveer 30 jaar gebruikt in de drukindustrie. Het is een veelzijdige methode waarmee een volledig kleurengamma kan worden afgedrukt. De smalle UV-straal garandeert een hoge uithardingsefficiëntie en dus een stabiele en veilige afdruk. Je kunt er een groot aantal materialen mee bedrukken, wat een hogere productiviteit en lagere bedrijfskosten betekent.
Voor- en nadelen van UV-printen
Net als elke andere markeermethode heeft ook UV-printen voor- en nadelen. Toegegeven, de mogelijkheid om in full colour te printen is uiterst belangrijk. Nog meer als de inkt is uitgehard en beter bestand is tegen vervagen, krassen of vlekken. Maar het is ook duurder, waarover dadelijk meer.
Voordelen van UV-printen
- Er komen geen schadelijke geuren vrij van reeds bedrukte oppervlakken, die een negatieve invloed kunnen hebben op het menselijk lichaam. Afdrukken zijn geschikt voor gebruik in commerciële interieurs (flats, restaurants, kantoren, winkelcentra, hotels).
- UV-geharde inkt is beter bestand tegen vervagen, vlekken en krassen.
- Hoge print duurzaamheid en weerstand tegen ongunstige weersomstandigheden. Daarom kan het ook buiten worden gebruikt (reclame op gebouwen, informatieborden, uithangborden).
- De UV-drukmethode is ook geschikt voor afdrukken op groot formaat en voor kleine voorwerpen, inclusief voorwerpen met een originele vorm.
- UV-druk produceert levendige, intense kleuren die de afbeelding natuurgetrouw weergeven. De afdruk is levendig omdat er geen absorptie is in het substraat of verspreiding over het oppervlak. Dankzij de belichting droogt de inkt in extreem korte tijd.
- Met behulp van meervoudig afdrukken kan reliëfdruk voor blinden worden gemaakt.
- Het proces van dit type druk is milieuvriendelijk. UV-uithardende inkten zijn niet gebaseerd op oplosmiddelen, dus er zijn geen schadelijke stoffen die moeten verdampen en zo in het milieu terechtkomen.
Nadelen van full-colour printen
- De afdruk is niet geschikt voor gebruik op reliëfobjecten.
- Bij het gebruik van deze techniek is de geur van de inkten die worden gefixeerd niet erg aangenaam.
- Het is erg duur om te printen.
- Grootte van de gebruikte machines.
UV-druk in full colour - toepassing en werking
UV-printen wordt in veel industrieën gebruikt, ook in interieurontwerp, evenementenbedrijven, kledingfabrikanten, cosmeticabedrijven en vele andere. De technologie werkt goed voor corporate identity, het decoreren van hotels en restaurants of grote winkelcentra. De belangrijkste klant voor drukkers die UV-printing aanbieden is natuurlijk de reclame-industrie. De techniek wordt ook gebruikt voor bewegwijzering en navigatiesystemen voor grote oppervlakken. Het kan worden gebruikt volgens de individuele eisen van de klant. De technologie vindt zijn weg naar het markeren van flessen en cilindrische glazen voorwerpen. In ons geval worden bijvoorbeeld pennen met bedrijfslogo's gemarkeerd met UV-printing. Door de kleine afmetingen van de lichtbronnen zijn ze ideaal voor machines met beperkte beschikbare ruimte. UV-printen maakt het mogelijk om af te drukken op warmtegevoelige materialen en materialen met een kleine dikte.
Zie: pennen met gravure
Er kan worden geprint op gebogen oppervlakken, dus het is niet nodig om flessen extra te labelen. De technologie is ook geschikt voor metalen oppervlakken, zelfs als het metaal gestanst of gebogen is. Dankzij de temperatuur van het UV-licht kunnen tijdens het proces zonder problemen noodzakelijke correcties en wijzigingen worden aangebracht. UV-kleurendruk kan ook worden gebruikt op kunststof oppervlakken als de afmetingen van het object niet te groot zijn. We gebruiken het bijvoorbeeld voor geheugensticks met logo's. Het proces is geschikt voor bijvoorbeeld reclamebadges of pennen.
De inkt die wordt gebruikt voor UV-druk is een vloeibaar polymeer en wordt samen met de afdruk blootgesteld aan UV-licht dat wordt uitgestraald door LED-lampen. Dit start het polymerisatieproces van de inkt. De print wordt zo hard en verandert van zijn vloeibare vorm in een dunne, weerbestendige plastic laag.